Is koffie wel gezond? De voor- en nadelen van koffie

Koffie wordt inmiddels in de hele wereld gedronken, de espresso’s, cappuccino’s en latte macchiato’s vliegen als warme broodjes over de toonbank. Maar is koffie eigenlijk wel zo goed voor onze gezondheid? Dit is een beetje een dubbel verhaal zonder eenduidig antwoord, wat ik wel voor je kan doen is de voor én nadelen van koffie op een rijtje zetten zodat je meer een handleiding hebt om te kijken of koffie voor jou gezond is, óf juist tegen je kan werken. Dit ligt vooral bij je gevoeligheid voor de stof cafeïne.

De voordelen van koffie drinken

Laten we bij het positieve beginnen, want koffie heeft heel veel gezonde eigenschappen. Het zwarte goud zit vol met antioxidanten en goede voedingsstoffen die je gezondheid kunnen verbeteren. De genoemde onderzoeken in dit artikel wijzen uit dat koffiedrinkers een veel lager risico lopen op verscheidene ernstige ziektes. Hieronder volgt de top 13 van bewezen gezondheidsvoordelen van koffie:

  • Koffie kan je energieniveau en je concentratie verbeteren
  • Koffie kan helpen bij vetverbranding
  • Cafeïne kan ervoor zorgen dat fysieke prestaties drastisch verbeteren
  • Er zitten essentiële voedingsstoffen in koffie
  • Koffie kan het risico op diabetes II verlagen
  • Koffie kan je beschermen tegen de ziekte van Alzheimer en dementie
  • Cafeïne vermindert het risico op de ziekte van Parkinson
  • Koffie blijkt de lever te beschermen
  • Koffie kan depressie tegengaan en je gelukkiger maken
  • Koffiedrinkers lopen minder risico op sommige soorten kanker
  • Koffie veroorzaakt geen hart- en vaatziekten en zou de kans op beroerte verkleinen
  • Koffie kan ervoor zorgen dat je langer leeft
  • Koffie is de grootste bron van antioxidanten in het westerse dieet.

Ontzettend veel gezondheidsvoordelen en dus geen redenen om het niet te consumeren, toch? Nou ja.. In de volgende paragraaf vertel ik de nadelen van koffie. In de meeste gevallen heeft ieder voordeel namelijk ook zijn nadeel ;-).

De nadelen van koffie drinken

Koffie met cafeïne brengt gezondheidsvoordelen met zich mee, maar kan helaas ook negatieve effecten hebben. Stoppen met cafeïne verhelpt deze nadelen, wat dan weer vervelende bijwerkingen kan veroorzaken. Wat doet koffie nou met je lichaam, en wat gebeurt er als je ermee stopt?⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ ⠀

De gezondheidsnadelen op een rijtje:⠀⠀

  • Koffie heeft flinke invloed op je doorbloeding, en kan leiden tot bloedarmoede en hoge bloeddruk
  • Door ongefilterde koffie kan het ‘slechte’ cholesterol (LDL) stijgen
  • Koffie kan een aanslag op je lever zijn⠀⠀⠀⠀
  • Cafeïne kan je angstig maken⠀⠀⠀⠀⠀
  • Koffie kan je hoofdpijn bezorgen⠀⠀⠀⠀⠀
  • Koffie kan je gestrest en rusteloos maken⠀⠀
  • Koffie is lichamelijk verslavend⠀⠀⠀
  • De kwaliteit van je slaap holt achteruit
  • Koffie verstoort je eigen energieproductie ⠀
  • Koffie vult, net als alcohol, je vochtgehalte niet aan, dus kan je lichaam uitdrogen. ⠀⠀⠀

Je ziet er zijn ook genoeg nadelen te vinden over koffie. Eigenlijk kun je over alle voedingsmiddelen goede en slechte dingen zeggen. Wat is nu de waarheid? Vaak worden wetenschappelijk studies naderhand herzien. Vertrouw op je eigen lichaam. Elk mens is anders. Hoe reageer jij op koffie? Hoe voelt het?⠀⠀⠀⠀⠀

Ik merk aan mezelf dat ik heftig lichamelijk verslaafd raak aan cafeïne, dus waar hierboven staat dat je van koffie hoofdpijn kan krijgen, krijg ik juist hoofdpijn als ik mijn 1 kopje koffie in de ochtend laat staan. Ik kan bijvoorbeeld na 6 uur ‘s avonds echt geen koffie meer drinken, dan slaap ik niet. En het is echt een gewoonte die onderdeel is van mijn ochtendritueel. Ik ben dus afgekickt van de koffie. Mijn koffie detox had dus 2 hoofdredenen, ten eerste om de gewoonte eruit te halen en ten tweede om er niet meer afhankelijk van te zijn.

De conclusie: is koffie gezond? ⠀⠀⠀⠀

We hebben gezien dat koffie vele voordelen heeft, maar ook enkele (heftige) nadelen die je gezondheid op een negatieve manier kan beïnvloeden. Het is gebleken dat sommige personen minder gevoelig zijn voor cafeïne dan anderen, kijk dus ook in dit geval of koffie bij je past. Het is een kwestie van uitproberen en ervaren.

Koffie is niet eenduidig gezond of ongezond. Heb je bijvoorbeeld een te hoog LDL cholesterol? Probeer dan niet teveel koffie te drinken. En probeer je jouw vetverbranding te stimuleren en heb je geen verder gezondheidsklachten? Dan is af en toe koffie juist wel een goed idee.

Het belangrijkste is dat je een balans vindt. Te veel is nooit goed en blijf altijd goed luisteren naar je lichaam. Koffie onderdrukt bijvoorbeeld het gevoel van vermoeidheid. De volgende keer dat je koffie neemt als je opstaat.. Neem je koffie omdat je anders niet productief bent, neem je koffie omdat je het lekker vindt of neem je bijvoorbeeld koffie omdat het een gewoonte is?

En last but not least.. Koffie. Ik houd van koffie en vind het echt genieten, ook het idee al, lekker gezellig met mijn vriend genieten in de tuin met een kop koffie! Ik heb alleen gemerkt dat sinds mijn detox dat koffie wel echt veel impact heeft op je lichaam.. Ik nam het dus enkele dagen niet en ervaarde veel van de gezondheidnadelen. Ik ben sindsdien bewust koffie gaan minderen en neem het nu niet uit gewoonte, maar enkel als ik er écht behoefte aan heb. Het bevalt me prima.

Recept voor bulletproof koffie

Ik deel met jullie dit doodeenvoudige recept, waarvan het combineren van deze ingrediënten vele gezondheidsvoordelen blijkt te hebben. ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀

  • 1 kop koffie
  • 1 el kokosolie 100% bio
  • 1 el (gras)boter
  • eventueel een scheutje volvette slagroom⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀

Vele mensen die aan het ketogeen dieet doen zweren bij dit recept. Het is alleen geen powerelixer die je meteen mentale superkrachten geeft, maar als onderdeel van een gebalanceerd en voedzaam ketogeen/koolhydraatarm dieet kan het zeker bijdragen aan betere cognitieve en fysieke toestand.⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀

Ik raad aan om het niet te vaak te nemen. Alles met mate, ook in dit geval. Kokosolie en grasboter bevatten relatief veel energie, dat maakt dat je er een poos op kunt teren. Het is daarnaast zoals ik hierboven al beschreef de bedoeling om het als onderdeel toe te voegen aan je voedingspatroon.. Niet als de basis.⠀⠀⠀

Hoe reageer jij op koffie? Laat het weten hier onder in de comments.

  • Ik ben de initiatiefnemer van de GreenTwist Cooking School. Ik ben healthy chef, kookdocent en gespecialiseerd in allergieën en diëten. Ik begeleid mensen vanuit een holistische aanpak naar een gezondere versie van zichzelf, waarin de focus ligt op het aanpakken van voeding en leren over koken en eten.

    Bekijk nog meer blogs en recepten!

    Geef een antwoord

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Aanvullend verzekerd via CZ?

    Dan is de kans groot dat jouw online kookcursus wordt vergoed! Kijk op de speciale pagina welke mogelijkheden er zijn.

    meer over CZ

    Vast een voorproefje?