Vetverbranding vs Suikerverbranding

Vetverbranding Koolhydraatarm

Wist je dat de mens 2 soorten verbranding heeft? We hebben 3 macro nutriënten: koolhydraten, vetten en eiwitten. De meest bekende verbranding en die waar de meeste mensen in de Westerse wereld op ‘draaien’ is de verbranding van koolhydraten.

Verbranding van koolhydraten (suikerverbranding)

Hierbij worden de koolhydraten in je voeding in het lichaam omgezet in glucose en dit wordt weer verder afgebroken en omgezet in glycogeen die je gebruikt voor energie en ook wordt er insuline geproduceerd, dit gebeurt allemaal in je alvleesklier. Insuline is een belangrijk hormoon voor je bloedsuikerspiegel én de aanwezigheid van insuline zorgt voor een remmend effect op de verbranding van vet.

Wil je dus bijvoorbeeld afvallen? Is het zinvol om kritisch te kijken naar je koolhydraatinname en eventueel vetverbranding te onderzoeken. En een stabiele bloedsuikerspiegel is onder andere belangrijk voor je energieniveau, ook hierin geldt dat je naar je koolhydraatinname kan kijken.

Verbranding van vetten (ketose)

Dan de verbranding van vetten. Als je in vetverbranding (ketose) zit door dan maak je uit de vetten die je eet ketonen aan. Deze ketonen worden je brandstof waaruit je energie aanmaakt. Je komt in ketose door een koolhydraatarm / ketogeen voedingspatroon, waarbij je de koolhydraten laat staan en vervangt door vetten en eiwitten in een bepaalde verhouding.

Omdat wij in het Westen deze verbranding ‘verleerd’ zijn, duurt het best even voordat je lichaam vol in vetverbranding zit. Een interessant proces waar ik zelf jarenlang heb gedaan en volgehouden.

Welke verbranding is het beste?

Beide verbrandingen hebben hun voor- en nadelen, want gelukkig is ieder mens uniek. Er is dus geen goed of fout, het is belangrijk te kijken naar je lichaam, je gezondheid, je eigen doelen die je wil behalen en niet onbelangrijk: de haalbaarheid van je voedingspatroon.

Je moet wel kunnen volhouden wat je doet anders is het zinloos. En dan nog iets belangrijks over verbranding, dit is een of/of, je kan niet de ene week koolhydraten en de andere week vetten verbranden, je lichaam raakt hier compleet van door de war.

Wil je bijvoorbeeld afvallen? Diabetes of insulineresistentie managen? Je cholesterol verbeteren of veel meer energie ervaren? Dan kun je onderzoeken wat vetverbranding voor je doet. In deze webinar vertel ik er samen met sportarts Hans van Kuijk nog veel meer over.

Het verbranden van koolhydraten is vooral geschikt als je verder geen gezondheidsklachten hebt gerelateerd aan suiker/koolhydraten. Wél belangrijk om op te letten is dat je zoveel mogelijk natuurlijke suikers en koolhydraten eet en de bewerkte koolhydraten en suikers zoveel mogelijk laat staan voor je gezondheid. Als je de principes van paleo / oervoeding aanhoudt ben je erg goed bezig voor je gezondheid.

Voor beide voedingspatronen staat mijn blog helemaal vol met heerlijke recepten, kijk vooral dus ook even rond op mijn website!

In de westerse wereld kennen we eigenlijk alleen maar de suikerverbranding, daarom ga ik wat uitgebreider in op hét voedingpatroon voor vetverbranding: koolhydraatarm of ketogeen eten.

Alles over koolhydraatarm / ketogeen eten

Zelf heb ik jarenlang ketogeen / koolhydraatarm gegeten. Een voedingspatroon waarbij je bewust gaat omschakelen van het verbranden van suiker/koolhydraten naar het verbranden van vetten. 

Hier vertel ik je meer over deze fantastische leefwijze. Voor mij was de aanleiding om zo te gaan eten een vraag van een klant of ik hier een kookcursus over wilde ontwikkelen. Ik raakte gefascineerd en wilde er alles van weten, maar het vooral ook zelf gaan ervaren. In plaats van het verbranden van koolhydraten, ga je teren op het verbranden van voedingsvetten.

Het heet ook wel een ketogeen voedingspatroon omdat je draait op het verbranden van ketonen, het afbraakproduct van voedingsvetten. Om in ketose (vetverbranding) te komen ga je een tijdje minder dan 25 gram koolhydraten per dag eten. Circa 70% van je voedingsstoffen haal je uit voedingsvetten en circa 25% eiwitten, en dus slechts 5% uit koolhydraten.

Wat je dus niet meer eet zijn suiker in alle soorten en vormen, brood, pasta, rijst, aardappelen, koolhydraatrijke groenten, peulvruchten en veel soorten fruit. Je koolhydraten haal je vooral uit koolhydraatarme groenten, en je dagelijkse voeding bestaat dan uit koolhydraatarme- groenten en fruit, eieren, vlees, vis en zuivel.

Dit lijkt een enorme omschakeling, en dat is het ook, maar het heeft ook een enorme lijst met voordelen als je eenmaal zover bent.

Even een aantal van die voordelen op een rijtje:

  1. Het is een perfecte leefstijl om af te vallen
  2. Je krijgt meer en stabielere energie
  3. Hongergevoelens verdwijnen
  4. Intermittent fasting past perfect bij deze leefstijl
  5. Je hersenen zijn dol op vet en gaan dus beter werken o.a.:
  6. Je hoofd komt tot rust, ook wel keto clarity genoemd
  7. Je kan je beter concentreren
  8. Je bloedsuikerspiegel stabiliseert en daalt
  9. Je cholesterolbeeld verbetert
  10. En heb je diabetes?! Dan is om heel veel redenen deze leefstijl echt iets voor jou.

Wil je meer weten over koolhydraatarm / ketogeen eten? En wil je er zelf voor gaan maar kun je wel wat ondersteuning gebruiken? Misschien is de kookcursus Koolhydraatarm Koken wat voor je! In deze uitgebreide online kookcursus neem ik je stap voor stap mee in alles wat je bij deze leefstijl tegen gaat komen, met tips, ondersteuning én lekkere recepten.

Lekker luisteren over dit onderwerp?

Ik nam een podcast op over insulineresistentie, vetverbranding, bloedsuikerspiegel en nog veel meer. In de optimale gezondheid podcast vertel ik alles over diverse gezondheidsinterventies, volg mijn kanaal voor nieuwe afleveringen! 

  • Ik ben de initiatiefnemer van de GreenTwist Cooking School. Ik ben healthy chef, kookdocent en gespecialiseerd in allergieën en diëten. Ik begeleid mensen vanuit een holistische aanpak naar een gezondere versie van zichzelf, waarin de focus ligt op het aanpakken van voeding en leren over koken en eten.

    Bekijk nog meer blogs en recepten!

    Geef een antwoord

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Aanvullend verzekerd via CZ?

    Dan is de kans groot dat jouw online kookcursus wordt vergoed! Kijk op de speciale pagina welke mogelijkheden er zijn.

    meer over CZ

    Vast een voorproefje?